Films Thelma, La Tableau Volé en Animalia gaan over vertrouwen, geld en macht

30 sep , 13:02 Nieuws
animalia st 8 jpg sd high
VEENENDAAL - Komend weekend spelen in Filmhuis Veenendaal drie films die over vertrouwen, geld en macht gaan, maar het thema wordt sterk verschillend behandeld. Op vrijdag 4 oktober om 20.00 uur is de reprise van ‘Thelma’, over de wraakzuchtige zoektocht van een bejaarde dame naar een oplichter die ze vertrouwde. Zaterdag 5 oktober om 20.00 uur ‘Le Tableau Volé’, over de vondst van een verloren gewaand kunstwerk. Zondag 6 oktober om 14.30 uur de Franse film ‘’ Animalia’, over een Marokkaanse vrouw die gaat twijfelen aan haar vertrouwde omgeving. Filmhuis Veenendaal vertoont films in gebouw Spectrum aan het Kees Stipplein voor zowel leden als niet-leden.
‘Thelma’ is een ontroerende actiekomedie gebaseerd op wat de oma van de regisseur werkelijk overkomen is. De film is het regiedebuut van Josh Margolin met een eerste hoofdrol voor de 93-jarige June Squibb. Thelma is in de val getrapt van een telefoonoplichter die zich voordeed als haar kleinzoon. De politie doet niets en daarom besluit de vastberaden oude dame tot een mission impossible. Het zál haar lukken om de dader op te sporen en haar geld terug te krijgen. Met aanstekelijke humor toont Margolin scenes die in actiefilms gebruikelijk zijn, maar dan geloofwaardig aangepast aan de leeftijd van de hoofdrolspeelster.
In ‘Le Tableau Volé’ zijn geldzucht, en gebrek aan vertrouwen volop zichtbaar. Veilingmeester André Masson, een specialist in moderne kunst, gelooft eigenlijk niet dat een schilderij van Egon Schiele gevonden is bij een jonge arbeider in Mulhouse. Als hij het werk ter plaatse gaat bekijken blijkt het meesterwerk, dat sinds 1939 vermist is, authentiek te zijn. Maar dan beginnen de problemen pas. Er zijn kapers op de kust, merkt Masson. Hoewel de waarde van kunst niet in geld valt uit te drukken, gaat het daar nadrukkelijk wel om in deze film. Het spel van manipulatie en leugens wordt humoristisch getoond.
In ‘Animalia’ draait het ook om geld en macht, maar de focus ligt in deze film op wat dat doet met mensen. Itto, - mooie hoofdrol van Oumaima Barid – is getrouwd met Amine, de zoon van een lokale caïd. Een caïd is een figuur met autoriteit die ervoor zorgt dat wetten gehandhaafd worden. Maar caïds zijn vaak onverklaarbaar rijk. Het plattelandsmeisje Itto komt door haar huwelijk in deze dubieuze rijkdom terecht. Tegelijkertijd moet ze het leven leiden dat van een zeer strikt Islamitische vrouw verwacht wordt. Geld en geloof bepalen beide haar leven. Itto stelt zichzelf gaandeweg de vraag of ze wel op haar plaats is. Een echte boodschap heeft de regisseur niet: “Het belangrijkste is om jezelf constant te ondervragen om los te komen van knellende dogma's”. De komst van aliens - heel subtiel verfilmd – draagt hiertoe bij. “Apocalyptisch en troostrijk tegelijkertijd.” (NRC)
Informatie over voorverkoop, toekomstige films en het lidmaatschap is te vinden op www.filmhuisveenendaal.nl.
Foto: Animalia
(fotocredit: Vedette)