Digitale wijkagent helpt bij phishing, hacking en oplichting

Foto: Politie Veenendaal
VEENENDAAL – Phishing, identiteitsfraude, online oplichting, hacking, sexting, bankhelpdeskfraude. We krijgen er steeds meer mee te maken. Maar wat kun je ertegen doen? Goed informeren helpt. De digitale wijkagent van de politie Utrechtse Heuvelrug vertelt er meer over.
“Het is belangrijk om zowel jongeren, ouderen als ondernemers te leren zichzelf te beschermen tegen cybercriminaliteit en gedigitaliseerde criminaliteit.” Jaap is digitale wijkagent. Zijn belangrijkste doel is om inwoners te informeren over digitale veiligheid. “Als politie zien we de laatste jaren een trend: een verschuiving van de ‘traditionele’ criminaliteit als bijvoorbeeld inbraak, naar digitale criminaliteit. Uit ervaring weet ik dat vooral ouderen hier last van hebben en stress ervaren. Maar vergis je niet, we kunnen er allemaal mee te maken krijgen. Denk dus niet, dat overkomt mij niet. Samen met de gemeente Veenendaal namen we vorig jaar het initiatief voor een digitale wijkagent.”
Hij vervolgt: “Elke doelgroep heeft eigen digitale uitdagingen. Jongeren krijgen bijvoorbeeld te maken met sexting. Ook gamende jongeren zijn digitaal beïnvloedbaar, of zoeken zelf de grenzen op. Voor de jonge Veenendalers (acht tot en met twaalf jaar) is er Hackshield. Dat is een online game waar de jongeren leren zichzelf en omgeving veilig te houden. Je kunt dit thuis spelen of samen in je klas. Verder doen we ook ‘gamen met de politie’. Regelmatig gamen onze wijkagenten in buurthuizen tegen jongeren (elke maandagavond van 19.00 – 22.00 uur). Dat levert trouwens ook goede gesprekken op over andere onderwerpen waar de jongeren mee bezig zijn. Win-win.”
En verder: “Ouderen worden steeds vaker geconfronteerd met bankhelpdeskfraude. En ondernemers zijn steeds vaker slachtoffer van ransomware. Dit houdt in dat bestanden door een hacker achter een slotje worden geplaatst en pas worden geopend in ruil voor losgeld. Voor deze drie kwetsbare doelgroepen gaan we ons extra inzetten.”
Jaap deelt graag wat tips om online veiliger te zijn: “Kies zoveel mogelijk verschillende wachtwoorden en gebruik lange, complexe wachtwoorden. Gebruik hiervoor een betrouwbare passwordmanager zoals KeePass. En stel je wordt door iemand gebeld die vraagt om je pincode, ga daar niet op in. Vertrouw dit niet. De bank belt daar sowieso niet voor. En laat je nooit in met iemand aan de voordeur die vraagt om je bankpas. Mijn tip is om dit soort zaken bij de politie te melden, maar ook bij je eigen bank. Hoe meer meldingen, hoe sterker het Openbaar Ministerie later staat bij een eventuele strafzaak.”
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen