Winkelleegstand neemt met 13 procent af

20 jun 2022, 9:11 Nieuws
foto bij persbericht 32 winkelende mensen
Gemeente Veenendaal
VEENENDAAL - De afgelopen twee jaar is de leegstand in de binnenstad van Veenendaal flink gedaald. Begin 2022 stond slechts 14 procent van de winkels in het centrum leeg. Begin 2020 was dat nog 27 procent. Een daling van maar liefst 13 procent. Hoewel er onder andere vanwege de coronapandemie een stijging in leegstand werd verwacht, daalde deze in de Nederlandse binnensteden volgens een onderzoek van PBL Planbureau voor de Leefomgeving . Veenendaal zag na Breda haar leegstand het meest dalen. Een teken dat de jarenlange inzet om ons centrum aantrekkelijker en levendiger te maken haar vruchten afwerpt.
Dylan Lochtenberg: “Al jarenlang werken we aan ons centrum. Denk aan de ontwikkeling van Brouwerspoort met de gezellige Brouwersgracht en het onlangs opgeleverde Stadsstrand. Maar we zorgen bijvoorbeeld ook voor meer groen, zoals het vergroten van de perkjes rondom de bomen op het Raadhuisplein en het plaatsen van extra bloembakken op het Scheepjeshofplein. Ik ben heel blij om te zien dat alles wat we doen ook zichtbaar effect heeft. Er is nog genoeg te doen, maar dit onderzoek toont aan dat we op de goede weg zitten.”
Complete binnenstad
Een krachtig en levendig centrum, waar bezoekers niet meer puur komen om te winkelen. Er moet ook genoeg te beleven zijn, denk aan horeca, cultuur en ander vermaak. Al een aantal jaar werkt de gemeente hier samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden aan onder de noemer ‘Vitale Binnenstad’. De laatste jaren zijn hier al veel stappen in gezet. Brouwerspoort is met al haar gezelligheid een echte toevoeging aan ons centrum gebleken. Om de leegstand te verminderen is daarnaast de verplaatsingssubsidie in het leven geroepen. Winkeliers die graag naar het centrum willen verplaatsen kunnen hiervan gebruikmaken. Winkelmeters buiten het centrum kunnen dan weer ruimte maken voor woningen. Ook is vier jaar geleden BIZ Winkelstad Veenendaal opgericht. De ondernemers en pandeigenaren hierin organiseren en financieren samen evenementen, promoties, marketingactiviteiten en aankleding van het centrum.
Binnenstadsmanager Henny Jansen: “Met de BIZ investeren we blijvend in activiteiten waarmee we onze binnenstad nog aantrekkelijker maken. De afgelopen jaren hebben we hiermee al enorm veel bereikt. Door de BIZ is onze binnenstad bijvoorbeeld extra gezellig rondom de decembermaand met alle feestelijke verlichting. Zomers maakt deze plaats voor vrolijke bloembakken. Maar ook activiteiten als het Zomer Festival zijn echte publiekstrekkers.”
Vruchten
Dat is onder andere te zien aan alle ondernemers die we de afgelopen tijd mochten verwelkomen in het centrum. Alleen al aan de Brouwersgracht openden bijvoorbeeld MooiXL, Toychamp, MMC, Good Grounds en Kvik. Met als kers op de taart de horecazaken Ritmeester en Karakter en het nog te openen Saya die voor een echte strandbeleving zorgen, middenin ons centrum! Maar ook op andere plekken zien we nieuwe ondernemingen verschijnen zoals drogisterij Die Grenze, Rokje Klokje, Zoetemint en Gastrovino.
Zo krijgt de Corridor de komende tijd een metamorfose. Er komt een groot versplein en de ingangen worden aangepakt. Ook onderzoekt de gemeente momenteel samen met eigenaren en ondernemers de mogelijkheden voor de Tuinstraat. Wens is om deze van distributiestraat om te toveren tot een groene woonstraat. Daarnaast loopt er een onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuw theater en krijgt de Duivenweide nog een upgrade. Kortom, het onderzoek van PBL bewijst dat we al goed op weg zijn, maar we zijn er nog niet.

Meest Gelezen