VEENENDAAL - Dit weekend
spelen in Filmhuis Veenendaal drie zeer verschillende films. Toch gaan ze
allemaal over belangrijke keuzes met verregaande gevolgen. Op vrijdag 6
september om 20.00 uur draait Maria Montessori, over de drive van de bekende
onderwijsvernieuwer. Zaterdag 7 september om 20.00 uur Fly Me to the Moon, over het Amerikaanse
geloof in marketing én in de maanlanding. Zondag 17 december om 14.30 uur de
Franse film Hors-Saison, over ex-geliefden die elkaar na jaren weer tegenkomen.
Filmhuis Veenendaal vertoont films in gebouw Spectrum aan het Kees Stipplein voor
zowel leden als niet-leden.
De film Maria Montessori gaat over twee verschillende
vrouwen. De ene snakt naar kennis en een eigen carrière en de ander wil de macht
van haar schoonheid blijven gebruiken. De één is de inmiddels bewierookte
onderwijsvernieuwer, de ander een fictieve courtisane. Ze hebben beiden een
geheim: de courtisane heeft een kind dat “niet goed” was en Maria een “onecht
kind”, zoals dat rond 1900 heette. Beide kinderen moesten verborgen blijven
anders was het gedaan met de loopbaan van de vrouwen. In de Franse uitvoering is de
subtitel: ‘Een nieuwe vrouw’. Dat was de term voor een zelfstandige, goed
opgeleide vrouw die een eigen carrière nastreeft in een wereld die nog
volledige door mannen gedomineerd werd. Daarin ging Maria heel ver: ze moffelde
haar zoon weg en gaf de vader van haar kind op, ironisch genoeg om te zorgen
dat “afwijkende” kinderen meer kansen zouden krijgen. Een boeiend verhaal.
Fly Me tot he Moon speelt in op de complottheorie dat
de eerste maanlanding nep was, maar doet dat met humor. NASA huurt marketeer
Kelly Jones ingehuurd om voor de zekerheid een nepmaanlanding geloofwaardig op
te zetten. Die zou het publiek getoond worden als de echte zou mislukken. De
spanning ligt in het karakterverschil tussen Kelly en vluchtleider Cole Davis.
Voor Kelly gaat het om het verkopen van een verhaal, maar voor Cole gaat het om
‘het onmogelijk bewerkstelligen’ door mensen op de maan te brengen. Hij ziet
haar als een sta-in-de-weg. Kelly and Cole staan symbool voor wat Amerika zo
bijzonder maakt: een sales mentaliteit en onbegrensde ambitie.
Hors-Saison speelt in een toeristenstadje buiten het
seizoen. Daar ontmoeten twee voormalige geliefden elkaar toevallig weer na
vijftien jaar. Oude wonden zijn niet zozeer geheeld, als wel bedekt. In het
hoogseizoen is het stadje een plek waar van alles gebeurt. Maar na het seizoen
is het eeg, grijs en stil. Het decor roep introspectie op. De regisseur zegt
dat het in de film gaat over twee dingen: Lef en angst. De angst om zwak
gevonden te worden. En het lef om tegen elkaar te zeggen wat ze eerder niet
konden of durfden. De twee ex-geliefden hebben lang genoeg geleefd om elkaar de
essentie van hun verhaal te vertellen, zodat ze zichzelf kunnen blijven, maar
dan iets beter. Deze film toont het einde van een verhaal.
Informatie
over voorverkoop, toekomstige films en het lidmaatschap is te vinden op www.filmhuisveenendaal.nl. Foto: Cole en Kelly (Universal
Pictures International)