Montessori, de maan en ex-geliefden

04 sep , 21:15 Nieuws
fly me to the moon st 8 jpg sd high 2024 ctmg all rights reserved
VEENENDAAL - Dit weekend spelen in Filmhuis Veenendaal drie zeer verschillende films. Toch gaan ze allemaal over belangrijke keuzes met verregaande gevolgen. Op vrijdag 6 september om 20.00 uur draait Maria Montessori, over de drive van de bekende onderwijsvernieuwer. Zaterdag 7 september om 20.00 uur Fly Me to the Moon, over het Amerikaanse geloof in marketing én in de maanlanding. Zondag 17 december om 14.30 uur de Franse film Hors-Saison, over ex-geliefden die elkaar na jaren weer tegenkomen. Filmhuis Veenendaal vertoont films in gebouw Spectrum aan het Kees Stipplein voor zowel leden als niet-leden.
De film Maria Montessori gaat over twee verschillende vrouwen. De ene snakt naar kennis en een eigen carrière en de ander wil de macht van haar schoonheid blijven gebruiken. De één is de inmiddels bewierookte onderwijsvernieuwer, de ander een fictieve courtisane. Ze hebben beiden een geheim: de courtisane heeft een kind dat “niet goed” was en Maria een “onecht kind”, zoals dat rond 1900 heette. Beide kinderen moesten verborgen blijven anders was het gedaan met de loopbaan van de  vrouwen. In de Franse uitvoering is de subtitel: ‘Een nieuwe vrouw’. Dat was de term voor een zelfstandige, goed opgeleide vrouw die een eigen carrière nastreeft in een wereld die nog volledige door mannen gedomineerd werd. Daarin ging Maria heel ver: ze moffelde haar zoon weg en gaf de vader van haar kind op, ironisch genoeg om te zorgen dat “afwijkende” kinderen meer kansen zouden krijgen. Een boeiend verhaal.
Fly Me tot he Moon speelt in op de complottheorie dat de eerste maanlanding nep was, maar doet dat met humor. NASA huurt marketeer Kelly Jones ingehuurd om voor de zekerheid een nepmaanlanding geloofwaardig op te zetten. Die zou het publiek getoond worden als de echte zou mislukken. De spanning ligt in het karakterverschil tussen Kelly en vluchtleider Cole Davis. Voor Kelly gaat het om het verkopen van een verhaal, maar voor Cole gaat het om ‘het onmogelijk bewerkstelligen’ door mensen op de maan te brengen. Hij ziet haar als een sta-in-de-weg. Kelly and Cole staan symbool voor wat Amerika zo bijzonder maakt: een sales mentaliteit en onbegrensde ambitie.
Hors-Saison speelt in een toeristenstadje buiten het seizoen. Daar ontmoeten twee voormalige geliefden elkaar toevallig weer na vijftien jaar. Oude wonden zijn niet zozeer geheeld, als wel bedekt. In het hoogseizoen is het stadje een plek waar van alles gebeurt. Maar na het seizoen is het eeg, grijs en stil. Het decor roep introspectie op. De regisseur zegt dat het in de film gaat over twee dingen: Lef en angst. De angst om zwak gevonden te worden. En het lef om tegen elkaar te zeggen wat ze eerder niet konden of durfden. De twee ex-geliefden hebben lang genoeg geleefd om elkaar de essentie van hun verhaal te vertellen, zodat ze zichzelf kunnen blijven, maar dan iets beter. Deze film toont het einde van een verhaal.
Informatie over voorverkoop, toekomstige films en het lidmaatschap is te vinden op www.filmhuisveenendaal.nl.
Foto: Cole en Kelly (Universal Pictures International)