Hitchcock-klassieker met intrige, bedrog en moord in 'Dial M for Murder'

06 nov , 9:32 Nieuws
DialMforMurder_Visual_Liggend_RGB_ZonderLogo

VEENENDAAL - Voor het eerst staan Caroline de Bruijn en Erik de Vogel – bekend van Goede Tijden, Slechte Tijden – samen op het toneel. In de theaterthriller Dial M for Murder spelen ze een echtpaar waarvan het perfecte huwelijk langzaam verandert in een dodelijk spel van leugens en bedrog. Het stuk, gebaseerd op een Hitchcock-klassieker, is op zaterdag 15 november te zien in een nu al bijna uitverkocht Theater Lampegiet in Veenendaal.

Het leven van Tony en Margot Wendice lijkt ogenschijnlijk perfect. Maar achter de deuren van hun luxe penthouse broeit een duister plan: Tony beraamt samen met Lesgate de moord op zijn eigen vrouw. Wanneer één telefoontje alles in beweging zet, ontspint zich een intrige vol manipulatie, leugens en wantrouwen. Lukt het inspecteur Hubbard om de waarheid te ontrafelen – of blijft de moordenaar iedereen, inclusief het publiek, te slim af?

Na het succes van de Agatha Christie-drieluik (The Mousetrap, Murder on the Orient Express en Murder on the Nile) waagt REP Entertainment zich opnieuw aan een meesterwerk uit het thrillergenre. Dial M for Murder is gebaseerd op het toneelstuk van Frederick Knott, dat later door Alfred Hitchcock werd verfilmd tot één van zijn meest iconische suspense klassiekers.

Producent Rick Engelkes noemt het stuk ‘de ultieme thriller’. Het publiek wordt namelijk uitgedaagd om mee te denken, alsof ze zelf in de schoenen van de inspecteur staan. Met Caroline en Erik als het iconische echtpaar Wendice krijgt deze klassieker een nieuwe, eigentijdse lading.

Penthouse

Schijn bedriegt in Dial M for Murder, waarin het ogenschijnlijk perfecte huwelijk van Tony en Margot Wendice (Caroline de Bruijn en Erik de Vogel) een dodelijke wending krijgt. Achter de deuren van hun luxueuze penthouse broeit een sinister complot: Tony beraamt samen met kapitein Lesgate (Harpert Michielsen) een plan om zijn vrouw te vermoorden. Ondertussen stort Margot zich in een affaire met misdaadschrijver Max Halliday (Alexander Schuitema), niet wetend dat haar leven op het spel staat. Eén telefoontje zet een keten van gebeurtenissen in gang, waardoor een zorgvuldig geplande misdaad verandert in een zenuwslopend kat-en-muisspel. Inspecteur Hubbard (Roos van Erkel) heeft de taak om waarheid en leugen te ontrafelen in een psychologisch schaakspel waarin niets is wat het lijkt.

Het toneelstuk, geschreven door Frederick Knott, ging in 1952 in première op Broadway en het Londense West End en groeide uit tot een theaterhit dankzij de ingenieuze spanningsopbouw en de onvoorspelbare machtsverhoudingen tussen de personages. Alfred Hitchcock zag de potentie en verfilmde het stuk in 1954, waarmee hij een van zijn meest iconische thrillers afleverde. Nu wordt Dial M for Murder opnieuw tot leven gebracht op het toneel, in een voorstelling die klassieke suspense combineert met een moderne, filmische intensiteit.

Rick Engelkes: ‘De afgelopen jaren hebben we met REP Entertainment een trilogie van Agatha Christie geproduceerd (The Mousetrap, Murder on the Orient Express en Murder on the Nile). Met deze moordmysteries hebben we een populair genre naar de theaters gebracht, waarbij het publiek wordt uitgedaagd om actief mee te denken door zich in de schoenen van de inspecteur te plaatsen. Dial M for Murder is voor mij de ultieme thriller en daarom de perfecte opvolger van de Agatha Christie-drieluik.’

Waarom is Dial M for Murder een waardige opvolger volgens jou?

Rick: ‘Voor de iets oudere generatie is de Hitchcock-film, met Grace Kelly in de hoofdrol, een iconische klassieker. Hitchcock was een meester in het creëren van suspense, vaak met een minimalistische set, waarbij de nadruk lag op het verhaal en de karakterontwikkelingen. Dit is voor de Agatha Christie-stukken die we hebben gedaan ook altijd het uitgangspunt geweest. We zien het echt als een uitdaging om de beleving van het thrilleraspect over te brengen in het theater. Om dat goed te kunnen doen heb je een sterk script nodig en een filmische manier van werken. Samen met regisseur Jasper Verheugd, lichtontwerper Uri Rapaport en decorontwerper Joris van Velhoven hebben we een vorm ontwikkeld die de afgelopen jaren door het publiek is omarmd. In deze stijl brengen we nu ook Dial M for Murder naar het theater: een klassieke thriller, in een eigentijds jasje’. 

Caroline en Erik waarom hebben jullie ‘ja’ gezegd tegen Dial M for Murder?

Caroline: ‘Toen Rick ons vroeg voor deze productie, hebben we elkaar aangekeken: ‘Gaan we het doen?’ We waren er eigenlijk heel snel uit: ‘Ja!’ We spelen al heel veel jaren samen met veel plezier in GTST, maar behalve in het kader van een reisprogramma dat we samen gemaakt hebben, hebben we nog nooit echt samen op het toneel gestaan.’   

Erik: ‘Ik kende de film Dial M for Murder van Hitchcock wel, al was het lang geleden dat ik hem gezien had. Ik houd erg van de stijl van films uit de jaren ’50 en ’60. Je ziet ook dat er met regelmaat remakes worden gemaakt. De prachtige serie Ripley bijvoorbeeld, die is gebaseerd op Plein Soleil, een film uit 1960. Zeer inspirerend. We zijn ervan overtuigd dat dit stuk bij REP Entertainment in goede handen is, hun producties zijn altijd erg verzorgd, en ik heb groot vertrouwen in regisseur Jasper Verheugd.’

Dial M for Murder is een psychologische thriller. Hoe bereid je jezelf voor op zo’n rol? 

Erik: ‘We zijn eerst eens begonnen met de film terugkijken. En ik heb het oorspronkelijke toneelstuk gelezen. De rol van Tony, in de film gespeeld door Ray Milland, spreekt erg tot mijn verbeelding, dus er schiet me meteen van alles te binnen. De meeste moordmysteries zijn een whodunnit, maar hier is het meer: is he getting away with it?

Caroline: ‘Ja, en Grace Kelly als Margot is natuurlijk schitterend en onvergetelijk. Maar al ziet alles er prachtig uit, het is wel een film van ruim 70 jaar oud. Sommige elementen zullen moeten worden aangepast, zonder het stuk geweld aan te doen. Ik ben heel nieuwsgierig naar die zoektocht tijdens de repetities.’ 

De relatie van Tony en Margot is nogal wispelturig, met een aantal heftige scenes. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie dit niet mee naar huis nemen?

Caroline: ‘We zijn natuurlijk in al die jaren samen op de set van GTST wel wat gewend. De stormachtige avonturen die we in onze rollen daar hebben meegemaakt, lijken op beeld misschien heftig, maar we hebben vooral veel lol gehad ze samen te spelen. Ludo is de onbetwiste bad guy van de serie maar vlak Janine niet uit. Ze heeft haar man vergiftigd, bespioneerd en bijna doodgeschoten, en heeft een kind met Ludo’s zoon, om maar wat te noemen.’

Erik: ‘En toch zijn ze nog altijd bij elkaar, haha. Natuurlijk bespreken we thuis wel de dingen die voorvallen op de set. Maar toneelspelen is gewoon een vak; last van een verhaallijn hebben we bij mijn weten nog nooit gehad. Als dat wel zo was, denk ik dat we beiden beter een ander beroep hadden kunnen kiezen.’

Waarom moet iedereen komen kijken?

Erik: ‘Het verhaal van Dial M for Murder is heel helder, maar het is zaak om goed op te letten, omdat het vol details zit die later van belang blijken. Ik denk dat het een leuke uitdaging is voor de mensen in de zaal om dat allemaal te ontrafelen.‘

Caroline: We moeten de voorstelling natuurlijk nog helemaal ontwikkelen, maar Jasper heeft al een tipje van de sluier opgelicht over hoe hij het toneelbeeld voor zich ziet en wat hij wil met het stuk. Dat is heel veelbelovend! Mensen zijn misschien wel een beetje gewend om ons samen te zien spelen, maar in deze setting en in een heel andere rol, dat is wel uniek. We zien ernaar uit iedereen in het theater te verwelkomen!

Meer informatie Zaterdag 15 november 2025 in Theater Lampegiet I De voorstelling begint om 20:00 uur. Tickets zijn verkrijgbaar voor €37,50 via www.lampegiet.nl