VEENENDAAL - Stichting Urgente Noden (SUN) Veenendaal is sinds woensdag 5 juni een feit. SUN Veenendaal geeft (eenmalige) financiële
steun aan mensen die in financiële nood verkeren en geen beroep kunnen doen op andere bronnen. SUN Veenendaal maakt onderdeel uit van een landelijk netwerk SUN Nederland waar inmiddels 100
gemeente bij zijn aangesloten.
Of het nu gaat om het betalen van rekeningen, huur, medische kosten of andere essentiële uitgaven. SUN Veenendaal kan een op maat gemaakte financiële oplossing bieden voor een inwoner of gezin. De gift of renteloze lening dient als springplank of als vangnet. Het kan veel persoonlijk leed en maatschappelijke kosten voorkomen.
Wethouder Engbert Stroobosscher: “Soms zijn er situaties waardoor iemand onverwacht in financiële problemen komt, maar geen beroep kan doen op de bestaande voorzieningen. Dan is het fijn dat diegene met een financiële gift of lening net dat duwtje in de rug krijgt, dat nodig is om te voorkomen dat iemand tussen wal en schip dreigt te raken. SUN Veenendaal kan voor die situaties uitkomst bieden.’
Inwoners kunnen zelf geen aanvraag doen. De aanvraag kan alleen worden gedaan door een professionele dienst- en hulpverlener. Voor meer informatie kijk op
www.sunveenendaal.nl .
Kosten
In afwijking van het inkoopbeleid gunt het gemeentebestuur onderhands de opdracht aan Stichting Urgente Noden Veenendaal (SUN-noodhulpbureau) voor drie jaar als Noodhulpbureau voor inwoners in Veenendaal.
De jaarlijkse kosten voor de organisatie van Stichting Urgente Noden Veenendaal zijn in 2024 € 65.000,- en €25.000,- incidenteel als startbijdrage ten behoeve van het noodfonds. Het gemeentebestuur stelt voor aan de gemeenteraad dit bedrag te dekken uit de middelen Compensatieregeling maatwerkvoorzieningen.
"Wij zetten ons graag in voor SUN Veenendaal, omdat wij vinden dat noodhulp niet van toeval afhankelijk zou moeten zijn." Het SUN-noodhulpbureau Veenendaal heeft een bureaucoördinator: Karin Reijngoudt. Het onbezoldigde bestuur van SUN Veenendaal bestaat uit de volgende personen: B.M. Geerken, voorzitter, E. de Vries, penningmeester, M.P. Kleiberg, secretaris, Vacature, algemeen bestuurslid.
De éé nmalige
financiële bijdrage is bedoeld voor inwoners van Veenendaal die in acute financiële nood zijn geraakt en die geen beroep (meer) kunnen doen op een (aanvullende) uitkering of enige andere regeling vanuit het Rijk of de gemeente. Het kan ook zijn dat
deze voorzieningen niet voldoende of niet tijdig een uitkomst bieden om de noodsituatie op te lossen. Een aanvraag gaat altijd via
professionele hulp- of dienstverleners. Zij hebben een direct en al een langere tijd contact met de cliënt en kunnen daardoor de noodzakelijke hulp het beste beoordelen en de financiële nood constateren. Een goed onderbouwde aanvraag is hierbij een voorwaarde. Veenendalers kunnen zelf niet rechtstreeks hulp aanvragen.
De hulp is voor inwoners van Veenendaal waarbij een financiële nood is geconstateerd én er moet geen andere oplossing mogelijk zijn. Een
hulp- of dienstverlenerkijkt of er andere regelingen of voorzieningen mogelijk een oplossing bieden om deze noodsituatie op te lossen. Het gaat dan om bestaande voorzieningen vanuit de gemeente of het Rijk. Soms duurt het te lang voordat deze voorzieningen uitkomst bieden of dat deze niet voldoende zijn. De vergoedingen moeten zo veel mogelijk gericht zijn op vergoeding van kosten die de situatie van een inwoner structureel verbetert!
Indien er een vermoeden is dat er ook andere organisatie in beeld zijn om een vergoeding te verstrekken dan wordt hier, met toestemming van de inwoner, altijd afstemming mee gezocht. Dit om dubbele vergoedingen tegen te gaan.
Noodhulp voorziet in wat het meest noodzakelijk is in het dagelijks leven. Denk hierbij aan een bijdrage voor:
- woninginrichting
- huishoudelijke apparatuur
- levensonderhoud ( supermarktbonnen )
- kosten voor studie of een laptop
- een behandeling bij een tandarts
- overige eenmalige kosten als een bril, vervoer, fiets etc.
In principe vergoedt het bureau geen regelmatig terugkerende kosten zoals voor levensonderhoud, huisvesting of vervoer. De gift moet het verschil maken. Dankzij de gift moet een inwoner weer perspectief krijgen.
Er kan voorafgaand aan de aanvraag telefonisch contact opgenomen worden met onze bureaucoördinator over de haalbaarheid van de aanvraag. Dat kan beide partijen veel tijd besparen. Dit kan op nummer 06-42837483 of stuur een e-mail naar
[email protected].