112

Laat je niet neppen door ‘spoofing’

Foto:

VEENENDAAL – Spoofing is het vervalsen van kenmerken met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om e-mail, website, IP-adres, telefoonnummer en biometrische kenmerken. “Burgers wees alert op telefoontjes van de bank. De beller is namelijk niet de échte bank, maar een oplichter die het telefoonnummer gespoofd heeft om zich een andere identiteit aan te meten”, laat een politieman weten.

Wat is er gebeurd?
Slachtoffers ( 80 jarigen) werden gebeld door oplichters die zich voordeden als bankmedewerkers. Er waren verdachte transacties gesignaleerd en het geld was mogelijk niet langer veilig. Uit veiligheidsoverwegingen moest het banksaldo worden overgeschreven naar andere bankrekeningen, zo luidde het excuus. De slachtoffers zouden teruggebeld worden met aanvullende instructies, maar je voelt de bui vermoedelijk al hangen: dat telefoontje kwam nooit. Het geld was verdwenen.

Wat moet je doen als jij slachtoffer wordt?
De politie stelt dat je direct moet ophangen als je een telefoontje van ‘de bank’ krijgt met het verzoek om geld over te maken. Vertel dit ook aan je (groot)ouders, is het aanvullende advies. Ook al lijkt het heel betrouwbaar en spreekt de beller gedetailleerd over zaken waarvan je denkt dat alleen jouw bank ze kan weten, ook de politie bevestigt nogmaals dat jouw bank je nooit, onder geen enkele omstandigheid zou bellen met de vraag om geld over te maken. Als dit toch gebeurt, hang dan op en schakel direct de politie in door te bellen naar 0900-8844. Toch geld overgemaakt? Bel direct je bank om je rekening te blokkeren en neem daarna contact op met de politie.

Als het telefoonnummer toch zichtbaar is, schrijf het nummer van de beller dan op. “Wij zien ook graag dat je het bankrekeningnummer waar het geld naar overgemaakt moet worden noteert. Ook andere relevante, herleidbare informatie die de beller noemt, zoals een website, zijn meer dan welkom.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen