Gemeente moet ‘begripvoller en sneller’ dienstverlenen

Foto: Veenendaal.nieuws.nl

VEENENDAAL – De gemeente Veenendaal werkt aan het verbeteren van de dienstverlening voor haar ondernemers en heeft hiervoor een plan van aanpak opgesteld. Er wordt al veel opgepakt maar het kan altijd beter. Aanleiding voor het plan zijn aanbevelingen uit het onderzoek van MKB Nederland, MKB Vriendelijkste Gemeente.

Ondernemers gaven de snelheid van dienstverlening en meer begrip tonen voor ondernemers als verbeterpunten aan. Daarnaast vinden ondernemers het belangrijk dat de gemeente contact met hen heeft en houdt. Positieve punten zijn de deskundigheid en betrouwbaarheid van de gemeente. Ook wordt de afstemming en het overleg met ondernemers gewaardeerd.

Aan de slag

Ook op de provinciale ranglijst daalde de gemeente Veenendaal van plaats vier in 2016 naar dertien in 2018. Daarmee is de ambitie voor een plek in de top drie niet gehaald. Tijd voor actie! In het plan van aanpak worden de volgende thema’s onderscheiden:

  • Het ondernemers gemakkelijker maken;
  • Actief en breed communiceren naar ondernemers;
  • In gesprek gaan met (individuele) ondernemers.

Daarnaast worden acties voorgesteld zoals:

  • Het onderzoeken van het digitale ondernemersloket op volledigheid qua informatie;
  • Het anders organiseren van interne overleggen waar ondernemersvraagstukken worden behandeld;
  • Het uitbrengen van een gemeentelijke nieuwsbrief en meer informatie verstrekken over voor ondernemers relevante onderwerpen.

Wethouder Dylan Lochtenberg: “Ik vind het belangrijk dat onze dienstverlening naar de Veenendaalse ondernemers op een goed niveau zit, en belangrijker nog, dat ondernemers deze ook goed beoordelen en tevreden zijn. Onderzoeken zijn leermomenten en vormen een stimulans om onze dienstverlening nog beter te organiseren en te verbeteren. We gaan met ondernemers het gesprek aan hoe we dat het beste kunnen doen. Dit doen we met het georganiseerde bedrijfsleven maar ook de suggesties en wensen van individuele ondernemers nemen we ter harte. Op deze manier verwachten we bij een volgend onderzoek betere resultaten te halen. Hopelijk stimuleert onze inzet ondernemers om deel te nemen aan een volgend onderzoek voor een betere respons. Het zou een mooi resultaat zijn als de waardering en de uitslag van het volgende MKB-onderzoek hoger is dan die van 2018”.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen