'Er zijn nog veel verbeterpunten'

07 sep 2023, 6:36 Nieuws
jan1
Gemeente Veenendaal

VEENENDAAL - Dirk Jan van den Dikkenberg is bijna blind en wij vroegen hem mee te doen aan een panel over onze toegankelijke dienstverlening. Zijn conclusie: “Er zijn nog wel wat verbeterpunten”.

Wij willen dat onze dienstverlening toegankelijk is voor iedereen, maar dat is het nog niet. Lees bij de volgende foto’s het verhaal en de ervaringen van Dirk Jan en welke leerpunten hij ons meegeeft.

“Omdat ik bijna blind ben is zoiets als een papieren brief lezen niet mogelijk. Soms zie ik een logo maar meestal is zelfs dat te klein. Ik gebruik daarom een app die de tekst kan voorlezen en eventueel foto’s beschrijven. Die brief stop ik dan in een map, waar ik ‘m nooit meer terug zal kunnen vinden tenzij ik er een dag voor uittrek. Heel onhandig. Waarom krijg ik nog zoveel brieven op papier? Het zou voor mij veel praktischer zijn om brieven digitaal te ontvangen. Zowel het lezen als het bewaren is dan veel handiger.”

“Het zou ook fijn zijn als de gemeente kortere brieven stuurt met minder ambtelijke taal oftewel dure woorden. Want in sommige brieven die we met het panel hebben bekeken staat dezelfde boodschap er een aantal keer in maar dan net anders. Dat roept alleen maar irritatie op. Brieven worden hierdoor onnodig langdradig. Dit kan effectiever en begrijpelijker.”

“Ik kook mijn eten zelf en dat doe ik dan direct voor een paar dagen. Daarbij gebruik ik de spraaklabelapp en die kan ik via het scannen met NFC een omschrijving geven. Zo kan ik ‘zien’ wat er in mijn diepvries ligt en wanneer ik het heb ingevroren. Voor veel dingen in mijn leven heb ik wel een manier gevonden om het toch te kunnen doen ondanks mijn beperking. Ik ben blij dat de gemeente is gestart met het makkelijker maken van de dienstverlening want daar heb ik dan straks ook veel plezier van.”

Is jou net als Dirk Jan iets opgevallen in onze brieven? Of vind je iets op onze website onduidelijk? Of misschien was het gedoe om een vergunning aan te vragen? We horen graag hoe toegankelijk jij de dienstverlening van de gemeente Veenendaal vindt. Zodat we die punten kunnen verbeteren. Vul de vragenlijst in via .

www.veenendaal.nl/vragenlijst

jan2
jan3
jan4